Tuto hru s oblibou používám k zahájení táborů, ale lze ji zahrát kdykoli. Dobře poslouží jako seznamovací hra, nebo jako ilustrační hra k nějaké lekci o vztazích.
Základní princip je jednoduchý. Všichni sedí v kruhu a předávají si klubko provazu. Pokaždé když někdo dostane klubko, uchopí provaz, natáhne jej, přidrží u sebe a klubko pošle dál. Postupně tak vzniká pavučina. Je však třeba promyslet předem několik věcí. Předně najít vhodný prostor, aby klubko neutíkalo, nemuselo se stále chytat atp. Lze to hrát u stolu tak, že děti klubko jednou rukou kutálejí a v druhé drží provázky, které už dostaly dříve. Počítejte však s tím, že se klubko bude zbytečně rozmotávat a děti budou provázky pouštět - je třeba pomoc vedoucího. Proto se nejlépe osvědčilo hrát to venku na trávníku. Před každého hráče v kruhu zapíchneme kolík. K prvnímu kolíku uvážeme konec provázku. Pak pošleme klubko prvnímu hráči. Ten provaz napne a obtočí kolem svého kolíku, pak pošle klubko dalšímu. Ten udělá totéž.
1) Seznamovací. Hrajeme-li pavučinu jako seznamovací hru, pak ten kdo dostane klubko, vždy řekne své jméno. Pak předá klubko někomu, kdo jej ještě neměl. Poté co řekli všichni svá jména, můžeme přidávat další kola. Hráči říkají např. své oblíbené zvíře, atd.
2) Ilustrační. Hrajeme-li pavučinu jako ilustrační, tak ten kdo má klubko, jej předá svému kamarádovi, a ten zase svému atd. Klubko je možné dát i tomu kdo už jej měl, nesmí se ale poslat zpět tomu, kdo jej poslal. V této variantě bude lépe zapojit několik vedoucích, kteří by posílali klubko neoblíbeným dětem, aby nikdo nezůstal bez provázku.
Až nás posílání přestane bavit, ukončíme hru. Vysvětlíme dětem, že tato pavučina, je vlastně pavučinou vztahů. Od každého z nás vede pavučina k někomu dalšímu a od něho k dalším, a tak jsme všichni spojeni. A tady už se otvírá mnoho možností, jak pokračovat. Lze zdůrazňovat, že celek a pevnost pavučiny určuje síla a počet jednotlivých vztahů. Nebo poukázat na nerovnoměrné rozložení, a že tím vznikají díry, chyby, v síti. Atd.
Navíc v případě, že klubko předával kamarád kamarádovi, vám tato hra poskytne výborně graficky znázorněnou sociální síť. Tedy přehled kdo s kým se kamarádí, kdo zůstává stranou atd. Budete-li přitom ještě poslouchat jejich komentáře, dozvíte se ještě více.
♦ pozor, ať někdo nezůstane bez provázku příliš dlouho
♦ každopádně je třeba mít alespoň jednoho vedoucího volného, aby mohl podávat klubko
♦ pozor na klubka, která se příliš snadno rozmotávají (hlavně umělé provázky)
♦ Pokud je pavučina ukotvena ke kolíkům, lze ji tak zanechat a může se stát logem tábora, jehož podtextem je přání, aby po skončení tábora byla hustší a rovnoměrnější. Lze také po skončení tábora, nebo v průběhu, zopakovat a zjistit, zda se to daří.